Grieken lijken hun mythologie vergeten waar het om leven met beperking gaat
Onderstand interview is een momentopname. Hoe het nu is met de geïnterviewde personen weet ik niet.
Dinsdag
6 september troffen de meeste leden van de Atheense theatergroep ARTimeleia
elkaar na zeer lange tijd weer in het appartement van oprichtster Annita Capousizi. De groep, die bestaat uit acteurs met en zonder
beperking, ging hun nieuwste voorstelling voorbereiden. Maar eerst stonden ze
mij een uitgebreid interview toe. Over ARTimeleia, neuromusculair acteren, het
op het podium staan en hoe het is te leven met een beperking in Athene.
Annita woont op de zesde etage van een appartementengebouw. Ik kwam er gelijktijdig aan met Panos die een soortgelijke beperking bleek te hebben als ik wat het lopen betreft. De lift wilde niet komen. Panos besloot daarop de trap te nemen naar de tweede etage in de hoop de lift daar te kunnen nemen. Ik volgde. Toen hij jonger was, zou het traplopen hem niet zo gemakkelijk af zijn gegaan, vernam ik later. Panos heeft geleerd met zijn fysieke mogelijkheden om te gaan. Niet in het minst dankzij de neuromusculaire acteermethode die Annita toepast.
Helaas was Panos de enige acteur met een beperking die in staat was naar
het interview bij Annita te komen. Eva, Stella en Mariliana moesten om verschillende redenen
afzeggen. Ik begon het interview met alleen Annita en Panos. Na een tijdje
voegden Jordan, Maria en Irene zich bij ons. Jordan en Irene zijn twee van de
acteurs zonder handicap. Maria is de assistente van Annita, maar acteert
eveneens. In het komende stuk van de groep heeft ook zij weer een rol. Alle
vijf droegen ze bij aan dit interview. Omdat Panos het Engels niet vloeiend
beheerst, vertaalden de anderen mijn vragen en zijn antwoorden. Maar ik startte
met mijn vragen voor Annita over de geschiedenis van en filosofie achter
ARTimeleia.
ARTimeleia
ARTimeleia is Grieks voor ‘geheel
en gezond’. Oprichtster Annita Capousizi heeft een Bachelor in de Griekse
literatuur (afgestudeerd in taalkunde), een diploma in acteren en een Master in
theaterstudies. Ze werkte als actrice in voorstellingen van verscheidene
theatergroepen op diverse festivals in Athene. Per toeval raakte ze betrokken
bij de Griekse vereniging voor mensen met musculaire dystrofie (een erfelijke
spierziekte, JP), MDA Hellas. ‘Ik was privéleraar voor de kinderen van de vrouw die
de vereniging voorzat. Op een dag vroeg zij mij of ik het theatergedeelte dat
bij de vereniging was ondergebracht wilde overnemen. Dat was 12 jaar geleden.
De mensen die er toen deel van uitmaakten, vormen samen met de nieuwe leden de
onafhankelijke theatergroep ARTimeleia. Eva en Mariliana waren er vanaf het begin bij en zijn nog steeds lid. Stella en Panos kwamen er later bij.’
Iedere volwassene met een neuromusculaire
beperking (een neuromusculaire aandoening treft de perifere
zenuwen - met name alle zenuwen in het lichaam, behalve deze van de hersenen en
het ruggenmerg -, de spieren of de verbindingen tussen de zenuwen en spieren.
Deze ziekten zijn zeldzaam, vaak ernstig en soms zelfs dodelijk. Zij komen voor
bij zowel kinderen als volwassenen, JP) kan
lid worden van de groep. Annita nodigt soms ook mensen met een
autismespectrumstoornis en een hogere intelligentie uit om mee te doen in een voorstelling.
Wat de acteurs zonder handicap betreft: zij voegen zich bij ARTimeleia op
verzoek van Annita in het geval dat ze hen nodig heeft voor een theaterstuk.
Annita benaderde bijvoorbeeld Jordan toen ze op zoek was naar een specifiek
karakter voor haar bewerking van ‘Alice in Wonderland’. De acteurs zonder handicap
maken geen vast deel uit van ARTimeleia. De theaterstukken die Annita uitkiest,
moeten gaan over wat zij wil communiceren, wat altijd een link heeft met een
actueel maatschappelijk thema. ‘Ik kies
nooit stukken die exclusief voor het theater zijn geschreven. In plaats daarvan
kies ik voor literatuur en poëzie. Ik integreer vaak verschillende teksten in
één theaterstuk. In 2017 brachten wij "50m free style”, een synthese van
teksten over seks en relatie bij mensen met een beperking. Normaal gesproken,
spelen we één theaterstuk per jaar. Het voorbereiden van de voorstelling neemt
minstens drie maanden in beslag. De acteurs moeten zich eerst de neurologische
benadering die met die voorstelling gepaard gaat eigen maken. We repeteren drie
keer per week, als we een geschikte repetitieruimte kunnen vinden. Dat is een
groot probleem in Athene. Door corona hebben we al zeer lang geen voorstellingen
meer gegeven. Onze eerstvolgende voorstelling dateert zelfs van voor corona.
Door de corona uitbraak is die nooit eerder opgevoerd. De voorstelling gaat
over een meisje dat op zoek is naar haar identiteit en is gebaseerd op een
kinderboek. De titel van de voorstelling luidt "Het verhaal van Lilly die de
schaduw van een jongen heeft”. We spelen de voorstelling nu zeer binnenkort.’
Neuromusculaire acteermethode
In de
allereerste fase van ons leven is de neurologische structuur van ieder mens
gelijk. Maar bij mensen met neuromusculaire aandoeningen raakt die structuur
verstoord waardoor zij zich niet meer kunnen bewegen zoals het hoort. In andere
woorden: zij hebben dan een fysieke beperking. De acteurs met een beperking van
ARTimeleia leren hun lichaam op zo’n manier te gebruiken dat zij op een zo
volwaardig mogelijke manier in staat zijn te acteren. Om dit te bereiken, werkt
Annita met de neuromusculaire acteermethode. Lees meer over de theorie
daarachter op deze pagina (Engelstalig): Laten we nu de theorie naar de praktijk vertalen. Stel
Panos moet een sprong maken tijdens het acteren. Hij kan niet springen zoals
mensen zonder handicap dat doen. Hoe stelt de neuromusculaire acteermethode hem
dan toch in staat die sprong te maken? Annita legt het uit.
‘Neuromusculair
acteren heeft als belangrijkste principe dat iedereen gelijk is. Mensen met een
beperking zijn in staat ook die dingen te doen die ik doe, alleen doen ze het
op een andere manier. De sprong is het resultaat van de procedure. Voordat
iemand zelfs maar in staat is om te springen, moeten verscheidene fysieke
reacties aan het werk worden gezet om de sprong te kunnen maken. De meest
belangrijke daarvan is ademcontrole. Mensen zonder handicap springen door
lichaamsenergie te verplaatsen naar hun benen. Panos daarentegen springt door
zijn middelpunt te ontspannen. Dit is een gebied dat vlak boven de buik is
gelegen (wijst het aan). Het resultaat is een ander soort sprong dan die
van mij, maar het is nog steeds een sprong. Panos heeft meer spanning in zijn
lijf. Daar moet hij controle over zien te krijgen. Als ik jou de
neuromusculaire acteermethode zou aanleren, zou jij ook in staat zijn te
springen. Alle acteurs met een beperking moeten zich van hun beperking bewust
zijn. Het is hun eigen verantwoordelijkheid te beoordelen of een bepaalde
handeling mogelijk gaat zijn of niet.’
Panos
bevestigt de door Annita beschreven theorie. Hij zegt dat de acteermethode
overeenkomt met hoe zijn lichaam functioneert. ‘Mijn acteren komt voort uit
mijn lichaam. Annita gaat niet voorzichtiger om met de acteurs met beperking.’
Samenwerking acteurs
en reactie publiek
Ondertussen
heeft Jordan zich ook bij het gesprek gevoegd. Niet veel later gevolgd door
Maria en Irene. Met hen allen start ik mijn volgende gespreksonderwerp. Hoe
beoordelen de acteurs hun onderlinge samenwerking en hoe reageert het publiek
op hen? Volgens Panos en Jordan verschijnen de acteurs altijd goed voorbereid
op het podium. Niet alleen wat de tekst betreft, maar vooral ook fysiek. Jordan
en Panos benadrukken beiden het belang van het laatste. De acteurs zonder handicap
moeten allereerst begrijpen hoe hun collega’s met beperking bewegen en fysiek
reageren. Onderling fysiek contact is een belangrijk onderdeel van dit
leerproces. Alleen door elkaars fysieke conditie te leren kennen, zijn de
acteurs in staat elkaar te vertrouwen op het podium. En elkaar te ondersteunen,
mocht er iets plaatsvinden dat niet in het script staat.
Het
kostte Jordan een week om zich te realiseren dat ARTimeleia in niks verschilt
van andere theatergroepen, ondanks de mix van acteurs met en zonder beperking.
Hij prijst de samenwerking met de hele groep. Nochtans merkt Panos op dat de
acteurs zonder handicap in het begin enigszins gereserveerd staan tegenover het
voor de eerste keer fysiek contact met hem maken. Al snel daarna echter komen
de acteurs dichter tot elkaar en worden ze meer intiem waardoor ze beter
begrijpen hoe zijn lichaam functioneert. Voor Annita maakt het niets uit of een
acteur een beperking heeft of niet. De mate van acteerervaring is voor haar ook
geen selectiecriterium. ‘Ik kies mijn acteurs op het criterium van bewondering
die ik voor hen koester. Ze moeten het juiste gedachtegoed hebben om bij
ARTimeleia te acteren. Alle acteurs met wie ik samenwerk, voegen iets speciaals
toe.’
Maria is
de assistente van Annita en tevens actrice. Irene speelde al eerder mee in
‘Alice in Wonderland’, een productie van ARTimeleia uit 2019. Irenes gedachten
over de samenwerking tussen de acteurs: ‘Ik ben van mening dat iedereen
obstakels in het leven moet overwinnen. Zo heb ik bijvoorbeeld last van
hoogtevrees. Veel Grieken hebben een onrealistisch beeld van mensen met een
beperking. Ik heb zelf nog steeds veel vragen richting hen, maar tot nu toe heb
ik die niet durven stellen.’
Tijd om
het te hebben over de reacties van het publiek. ARTimeleia treedt alleen in
Griekenland op. Een buitenlandse tournee zou te ingewikkeld worden. In het
begin had de theatergroep een vast publiek dat naar hun voorstellingen kwam
kijken. Maar met iedere nieuwe voorstelling kwamen er meer toeschouwers bij. De
toeschouwers zijn bekend geraakt met het concept van acteurs zonder en met
beperking op het podium. Wanneer ze nog niet bekend zijn met ARTimeleia
reageren ze in het begin echter terughoudend, zegt Annita. ‘Soms tonen ze
medelijden met de acteurs met beperking. Het vraagt dan tijd en inspanning om
hun gedachten te veranderen.’ Annita ziet de laatste jaren wel een verbetering
hierin.
Jordan ziet het zo: 'De mensen moeten vergeten dat ze aan het kijken
zijn naar acteurs met een beperking. Uiteindelijk draait het om het theaterstuk
zelf.' Panos vertelt dat veel mensen hem bewonderen vanwege zijn prestaties op
het toneel. Ze zeggen hem dan dat hij ‘een held’ is. Hij ziet dat zelf niet zo.
Zijn beperking is onderdeel van zijn persoon. Net zoals het acteren op het
podium dat is.
Leven met beperking in
Athene/Griekenland
Op
dinsdagavond 6 september was ik precies twee volle dagen in Athene. Voordat het
interview daadwerkelijk van start ging, vroeg Annita mij hoe de stad mij tot dan
toe was bevallen. Ik wilde mijn gastvrouw niet beledigen, maar zij wist
voldoende door naar mijn gezichtsuitdrukking te kijken en mijn aarzeling om te
antwoorden. Wat mij met name in negatieve zin was opgevallen deze twee dagen
waren het chaotische verkeer en de belabberde staat van de meeste stoepen. Toen
ik bij het onderwerp toegankelijkheid en inclusie in Griekenland was aanbeland,
stelden de deelnemers aan het gesprek mij al snel gerust. Mijn reactie op de
vraag van Annita was helemaal niet beledigend. Iedereen bevestigde dat Athene
geen goede plek is voor mensen met een beperking. Hoe ervaart Panos zijn
dagelijkse leven in de stad?
Zijn
neurologische aandoening is aangeboren. Als kind had hij moeite zijn evenwicht
te bewaren en kon hij de trap niet op of af. Wanneer hij de trap af moest, ging
hij op zijn kont op de traptrede zitten om zo beneden te geraken. We hebben aan
het begin van dit artikel gezien dat zijn vaardigheden om de trap te nemen
sindsdien aanzienlijk zijn verbeterd. Panos is van mening dat Athene een
onvriendelijke stad is voor mensen met beperking. Nochtans zegt hij dat hij er
zijn draai heeft gevonden. Acteren, is zijn werk. Het geeft hem geen volledig
inkomen. De Griekse regering biedt financiële ondersteuning aan burgers met een
beperking. Ook dat bedrag is op zichzelf niet voldoende om van rond te komen.
Alles bij elkaar slaagt Panos erin op een zo normaal mogelijke manier te leven
in Athene. ARTimeleia is niet zijn enige werkgever. Op het moment dat ik hem
interview, acteert hij in een nieuwe tv-serie. Die handelt over hoe mensen met
een fysieke beperking zich staande houden in het dagelijks leven. De serie
wordt vanaf eind 2022 uitgezonden.
Dit is
ook nieuws voor alle andere aanwezigen. Zij zijn uiteraard blij dat Panos deze
kans heeft gekregen, maar tonen tegelijkertijd ook scepsis. Gaat deze tv-serie
werkelijk de situatie van Grieken met een beperking veranderen of is het
slechts een tijdelijke modegril? Zij vrezen het laatste, net als Panos zelf overigens.
De laatste tijd zijn acteurs met een beperking meer zichtbaar in Griekenland,
maar het totaalbeeld dat Grieken zonder handicap hebben van hun landgenoten met
een beperking is niet veranderd. En dat beeld is niet bepaald positief, zo zegt
iedereen in de kamer mij. Grieken zonder handicap zijn van mening dat mensen
met beperking altijd verzorgd moeten worden, dat men medelijden met hen moet
hebben. De meeste Grieken met beperking vertonen zich niet in het straatbeeld
uit schaamte. Ze geven er de voorkeur aan binnen te blijven (opmerking: ik
zag twee rolstoelgebruikers in het centrum van Athene. Zij waren overduidelijk
aan het bedelen voor geld, JP). Ouders die een kind hebben met een
beperking zijn bezorgd dat het kind een ongeluk overkomt als het buiten is. In
het algemeen zijn die ouders niet optimistisch over de toekomst van hun kind.
De belangrijkste oorzaak van al deze negatieve beeldvorming is een gebrek aan
kennis, zeggen mijn gesprekspartners. Panos voegt eraan toe dat mensen met
beperking zelf toch ook meer zelfverzekerd moeten worden en naar buiten moeten
gaan. Allen zijn het erover eens dat inclusie van Grieken met beperking op
school begint. Wanneer kinderen op jonge leeftijd leren dat er ook kinderen met
een beperking zijn, en leren hoe ze met die leeftijdgenootjes om moeten gaan,
zou al veel ten goede in de maatschappij kunnen veranderen.
Dit
ongunstige beeld van mensen met beperking dat mijn gesprekspartners schetsten,
inspireerde mij voor de titel van dit interview. Eerder die dinsdag sprak ik nabij
de Akropolis een Griekse straatmuzikant. Hij zag mijn beperking en vertelde mij
over de Griekse god Hephaistos, de god van de smeedkunst. Volgens de mythe over
deze god had hij een beperking, hij liep mank. Het is niet duidelijk of dit een
aangeboren beperking was of dat deze was ontstaan nadat Hephaistos tussenkwam bij een ruzie tussen zijn ouders. Hoe dan
ook, ondanks zijn beperking was hij ook een wijze god, verzekerde de
gitaarspeler mij. Het lijkt er dus op dat de Grieken deze mythe niet meer
kennen. Anders zouden zij wel met andere ogen naar mensen met een beperking
kijken, toch?
Hoe zit
het met de toegankelijkheid in Athene en Griekenland in zijn algemeen? De
meeste publieke gebouwen zijn niet volledig toegankelijk, zo vertelt men mij.
‘Wat toegankelijkheid precies moet inhouden, is onderhandelbaar in
Griekenland’, verneem ik. En het openbaar vervoer? De metro is toegankelijk,
maar de liften naar de perrons werken vaak niet. Sommige bussen zijn aangepast
aan mensen met een beperking. Er is een wet van kracht over de toegankelijkheid
van gebouwen. Mijn gesprekspartners hebben weinig vertrouwen in die wet. ‘Stel
dat je een gebouw toegankelijk maakt via het plaatsen van een hellingbaan.
Wanneer vervolgens een auto pal voor die hellingbaan parkeert, heb je nog niets
eraan. Grieken zonder handicap moeten met andere ogen naar
toegankelijkheidsvraagstukken gaan kijken.’ Panos en Annita hebben het laatste
woord. Zij zeggen dat alle beloften die Griekse politici maken in de richting
van Grieken met een beperking niet meer zijn dan een soort van marketing. In de
realiteit verbetert er niet veel.
Volg
ARTimeleia op hun site.
Voor de
afwisseling gebruik ik de woorden ‘beperking’ en ‘handicap’ door elkaar. Wat
mij betreft, is er geen verschil in betekenis of semantiek. Hetzelfde geldt voor
het soms weglaten van ‘een’ bij ‘mensen/Grieken met (een) beperking/handicap.
Copyright
tekst en foto: Johan Peters, september 2022 - …