Nieuws


Johan aan het woord 21 - zondag 12 januari 2025

12/01/2025
 
Zoeken
 
Waarschijnlijk is het even zoeken in dit hotel, foto Freepik.com. Ook voor mij was het zoeken tijdens
de eerste week op mijn nieuwe werkplek
 
Ik was niet zenuwachtig op mijn eerste werkdag bij de SVB. Eerste werkdagen zijn per definitie rommelig. Je groet en spreekt mensen die je verder nog moet leren kennen, je moet administratieve zaken regelen en oh ja: wat ga ik hier eigenlijk precies doen? Het vinden van een antwoord op die laatste vraag nam wat meer tijd in beslag dan één dag. Na drie werkdagen heb ik zo'n beetje een beeld van de organisatie, de omvang van de klussen die er liggen, het tijdspad en de verwachtingen ten aanzien van mij.
 
Het zij nog maar eens gezegd: ik ben nu officieel ambtenaar. Dat brengt met zich mee dat ik voorzichtig moet zijn met wat ik in het openbaar doe en zeg inzake mijn werk. Ik denk dat er geen bezwaar is om hier te vermelden waar ik precies werk. Dat geeft gelijk mooi de complexiteit van de organisatie weer en waarom het de eerste werkweek zoeken was (en het waarschijnlijk nog wel even zoeken zal blijven op momenten). Ik werk op het kantoor in Amstelveen en doe dat voor het bedrijfsonderdeel Bedrijfsvoering, daarvan Human Recources, daarvan Beleid en Organisatie. Onder Beleid en Organisatie vallen ook weer verschillende divisies en ik ga concreet voor twee divisies aan de slag met teksten: Arbeidszaken en Organisatieadvies/Change. Als je mij tot zover kunt volgen, ben je al een heel eind. 
 
Start echte werk komende week
 
Mijn eerste werkdag op dinsdag bestond uit een gesprek met de manager, het ophalen van de laptop en gesprekken met de verantwoordelijken voor achtereenvolgens Organisatieadvies/Change en Arbeidszaken. Bij die eerste divisie was al snel duidelijk hoe ik daar aan de slag kan. Bij de tweede divisie werd mij dat pas echt duidelijk op mijn derde werkdag, toen we nader erop in gingen. De tweede werkdag, eerste werkdag thuis, bestond uit het afleggen van twee verplichte trainingen (onder andere over waaraan je geacht wordt je te houden) en het inlezen.
 
Na de eerste werkweek ben ik zover dat ik een functionerende laptop heb voor op het werk en thuis. Dat ik een voldoende beeld heb van waar ik zit in de organisatie en wat van mij wordt verwacht. En dat ik ook alle computertechnische rechten heb om de gevraagde werkzaamheden online uit te voeren. Iedere maandagmiddag staat overleg met de verantwoordelijke Organisatieadvies/Change op de agenda. Voor dat onderdeel zal ik al gelijk flink aan de slag kunnen. Werken voor Arbeidszaken volgt spoedig.
 
Reizen goed te doen
 
Om toch iets aan mijn avonden te hebben, sta ik op werkdagen vroeg op. Ik streef ernaar rond 09:00 uur in Amstelveen te arriveren. Dat is goed gelukt de afgelopen week. Van Houten naar Utrecht CS is net geen tien minuten. Utrecht CS - Amsterdam Zuid kost me een goede 27 minuten. Vanaf Amsterdam-Zuid naar Amstelveen is het nog ongeveer 14 minuten. De wachttijden tijdens de overstappen duren normaal gesproken nooit langer dan tien minuten. Het kantoor bevindt zich vlak bij de eindhalte van tramlijn 5. In trein en tram is het vaak druk, maar ik wist telkens een zitplaats te bemachtigen.
 
Het was de afgelopen week wachten op de NS Business Card. Niets op maandag, dus op dinsdag op eigen kosten gereisd (al gedeclareerd en toegekend). Dinsdag bij thuiskomst niets. Ook woensdag had het er alle schijn van dat de post mij wederom was vergeten. De dames van JOINN bleven nochtans vriendelijk, ondanks dat ik al drie weken aan hun hoofd zeurde of er post voor mij was gearriveerd. 'Nee, er was niets voor je bij de post.' Eindelijk, na half zes in de avond klopte een van de medewerksters aan de deur. De NS Business Card was rond 17:00 uur dan toch toegekomen. Ik kon hem meteen op donderdag gebruiken. Ideaal. Kaart werkt ook in de tram.
 
En verder
 
Verder kan ik melden dat het ook zoeken was in het gebouw zelf. Het kantoor in Amstelveen is vrij groot en bestaat uit twee gedeelten. Ik zal voornamelijk op de begane grond resideren, zonder vaste werkplek. De meeste medewerkers kijken gewoon welke flexibele werkplek op een gegeven dag vrij is. Het schijnt alleen op maandagen echt druk te zijn op kantoor. Voor de rest is men of onderweg of men werkt thuis. Ten slotte werken er twee blinde/slechtziende collega's in Amstelveen. Ik ben dus niet de enige persoon met een beperking werkzaam daar en dat is uiteraard alleen maar een goede zaak.
 
Ik had afgelopen week als nummer 1 op twee woningen in Spijkenisse kunnen reageren. Bij de ene woning lag het metrostation te ver weg (11 minuten lopen). Bij het andere de supermarkt (meer dan 500 meter). Het plaatje moet perfect zijn, wil ik gaan verhuizen. Je doet het ten slotte slechts één keer en ik moet rekening houden met woon-werkverkeer en mijn eigen prioriteiten. Meer dan 500 m sjouwen met een boodschappentas met altijd wel een grote 1,5 l fles water, buiten het overige gewicht aan boodschappen, is gewoon niet plezant. Ik heb nog tijd om verder te kijken.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 12/01/2025 - ...

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam een + 0 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >